REC1763945 |
Projectes d'Aprenentatge i Servei Comunitari per treballar els ODS |
2023-2024 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària |
|
|
|
1/4/2024 - 22/4/2024 (30 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
Fundació Privada Vincles
|
| |
|
|
| |
Tipus activitat |
15VI Projectes d'Aprenentatge i Servei Comunitari per treballar els ODS
|
| |
Inscripció |
01/09/2023 - 01/04/2024 |
|
|
Descripció i Metodologia: |
En aquesta formació els i les participants analitzaran i programaran propostes d'aprenentatge i servei comunitari
Aquesta és una metodologia que permet adquirir aprenentatges competencials analitzant l’entorn, elaborant propostes de millora i portant a la pràctica compromisos col·lectius que tenen incidència real en el seu entorn.
L'aprenentatge i servei comunitari es presenta com un procés d’aprenentatge competencial i globalitzador que afavoreix la relació i l'acció d’aprendre per actuar. Amb el disseny i realització d’aquests projectes es facilita la participació de l’escola oberta al seu entorn i compromesa amb la transformació col·lectiva, per donar resposta als reptes del segle XXI, tot treballant els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
L’activitat formativa està allotjada a la plataforma Moodle, de manera que la formació virtual serà asincrònica, però programada per a què les estratègies metodològiques estiguin centrades en els alumnes, on aquests interactuaran amb el formador i altres alumnes a través de fòrums de participació.
Es farà difusió de l'activitat a través del portal XTEC, a través de la pàgina web de l'entitat formadora, i de les xarxes socials.
|
| |
Objectius |
- Dissenyar activitats en el marc dels projectes d’aprenentatge i servei comunitari amb aliances amb entitats i ens locals de l’entorn del centre educatiu.
- Analitzar el valor pedagògic de l’aprenentatge i servei comunitari i les possibilitats educatives que s’ofereixen a l’alumnat quan porta a terme treball comunitari.
- Aprendre a dissenyar situacions d'aprenentatge i servei comunitari, de caire competencial i amb un enfocament globalitzador per tal d'elaborar propostes d'aprenentatge properes i significatives per a l'alumnat relacionades amb l’entorn.
- Conèixer quins són els Objectius de Desenvolupament Sostenible per aprendre a incorporar-los i treballar-los en les situacions d’aprenentatge i servei comunitari.
- Promoure la reflexió en l’alumnat, sobre la transformació i millora del seu entorn a través de les tasques competencials realitzades, tot aprenent a comunicar i difondre els aprenentatges realitzats.
|
| |
Continguts |
MÒDUL 1:
-Aprenentatge Servei i Servei Comunitari.
-L’aprenentatge i la seva repercussió social i ambiental.
-Principals agents participants i exemples de projectes assolits impulsats per centres educatius.
-Identificació i selecció de reptes de l’entorn significatiu proper a la comunitat educativa.
-Disseny de propostes d'aprenentatge i servei comunitari amb un enfocament globalitzat i competencial.
-La mobilització de sabers de diferents àrees i matèries per promoure el desenvolupament i l'adquisició de competències específiques i competències clau relacionades amb els reptes del segle XXI.
MÒDUL 2:
-Les diferents etapes en els projectes d’aprenentatge i servei comunitari.
-El Servei Comunitari com a actuació competencial per a totes les etapes educatives.
-Agents que intervenen en les propostes d’aprenentatge i servei comunitari.
-Programació i organització de propostes d’aprenentatge que incloguin la cooperació i la recerca de solucions que millorin la convivència. Debat, participació, decisió i transformació.
-Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
-Identificació i integració dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) en les situacions d’aprenentatge i servei comunitari.
-Integració i aplicació d'estratègies per afavorir el treball en equips cooperatius i el desenvolupament de competències des d'una mirada globalitzada.
MÒDUL 3:
-Difusió i comunicació de les actuacions realitzades en projectes d’aprenentatge i servei comunitari
-Reflexió i avaluació dels aprenentatges en els projectes d’aprenentatge i servei comunitari
-Criteris de qualitat d’un projecte d’aprenentatge i servei comunitari
-Finalització del disseny d’un projecte d’aprenentatge i servei comunitari que identifiqui el servei realitzat, la relació amb les persones i entitats de l’entorn, els aprenentatges, la reflexió i avaluació del resultat del servei, difusió i comunicació i perspectives de futur.
|
| |
Formador/a |
Lluís Pagespetit
|
| |
Avaluació |
- A cada mòdul els i les participants hauran de participar de forma activa i adequada demostrant haver treballat els continguts d’aquests mitjançant l’entrega de diferents tasques.
- A cada mòdul hauran de fer aportacions als fòrums responent de manera adequada a les diferents qüestions que plantegi el tutor.
- Hauran d’elaborar un document/projecte final sintetitzant en la tasca tots els conceptes apresos en les lectures dels diferents mòduls.
Detall de tasques d’avaluació:
Els i les participants dissenyaran la part inicial i de motivació d’un projecte, segons els continguts treballats durant el primer mòdul, i amb la finalitat d’integrar els objectius utilitzant la metodologia de l’Aprenentatge Servei. Aquesta programació didàctica, definirà els sabers i les competències específiques de diferents eixos/àrees/matèries a desenvolupar (segons l’etapa educativa) per donar resposta als reptes del segle XXI. Es realitzaran reflexions sobre la importància d'oferir un enfocament globalitzat a la proposta d'aprenentatge per tal de promoure un aprenentatge significatiu en l'alumnat, protagonista del seu propi aprenentatge; i s’integrarà aquest plantejament en l’inici de la programació.
Dissenyaran activitats pràctiques, experimentals, de recerca, competencials i significatives a través de sabers de diferents eixos/àrees/matèries, amb la finalitat d’incorporar les necessitats i les possibilitats de treball i servei a la comunitat, incidint en la millora de l’entorn i integrant els Objectius de Desenvolupament Sostenible. En la seqüència didàctica s’acabarà de concretar i l’enfocament globalitzat de la situació d'aprenentatge, reflexionant sobre les competències dels diferents eixos/àrees/matèries. També incorporaran estratègies que afavoriran la participació de l'alumnat a través de propostes cooperatives, idees properes i significatives, … com un element important per motivar l'alumnat en l'assoliment dels objectius.
En el darrer mòdul, es dissenyarà la part final del projecte per definir com es farà difusió i comunicació sobre la realització del mateix i l’aplicació dels aprenentatges realitzats. Es reflexionarà sobre diferents eines d’avaluació per escollir les més funcionals i adequades pel projecte. També es reflexionarà sobre els criteris de qualitat treballats en els projectes d’aprenentatge i servei comunitari per tal de valorar-los, tot analitzant diferents projectes.
|
| |
Requisits de certificació |
- Realització de totes les tasques obligatòries del curs.
- Aportacions adequades als diferents fòrums de participació de cada mòdul.
- Presentació satisfactòria de les tasques de cada mòdul
- Per acreditar i obtenir el certificat del curs els i les participants hauran d’obtenir un mínim de 8 punts (80%) i realitzar l’enquesta d’avaluació i satisfacció del curs.
|
| |
Persones destinatàries |
Docents d'Ed. Infantil, Ed. Primària i Ed. Secundària
|
| |
E-mail |
formacio@fundaciovincles.cat
|
| |
|
|